موتور دمپرها و موارد استفاده‌ی آنها

در این نوشته تلاش کرده‌ایم به صورت کاملا اجمالی نگاهی به مشخصات و نحوه عملکرد انواع موتور دمپر (Damper Actuator) داشته باشیم و شرایط کارکرد و مشخصات هریک را بیان نماییم:
در هر جایی که نیاز به کنترل دریچه های هوا به صورت الکتریکی وجود داشته باشد، از محرک دمپر یا موتور دمپر استفاده می‌شود.
انواع روتین موتور دمپرها در دسته بندی‌های معمولی، دمپر فایر(Fire Damper Actuator) و دمپر اسموک (Smoke Damper Actuator) جای می‌گیرند.
محرک دمپرهای معمولی در فضاهای امن و در محل‌هایی که صرفا عملکرد باز و بسته کردن دمپر و یا کنترل زاویه آن وجود دارد استفاده می‌شوند. در این حالت ایزوله کردن کامل فضای قبل و بعد از دمپر اهمیت جدی ندارد. از این نوع محرک‌ها بیشتر بر روی هواسازها جهت بستن مسیر هوا در زمان‌های خاموش شدن دستگاه، کنترل میزان هوای تازه و هوای برگشت، کاهش میزان مصرف انرژی، کنترل دما و فشار محیط و … استفاده می‌گردد.
انواع دیگر موتور دمپرها، موتوردمپرهای فایر و اسموک هستند.
منطق عملکرد دمپر فایر و دمپر اسموک متفاوت است.
دمپرهای فایر برای ایزوله کردن زون دچار حریق استفاده می شود این دمپرها از دو مکانیزم برای افزایش ایمنی استفاده می‌کنند. مکانیزم اول فنر برگشت می باشد که حتی در مواقع قطع تغذیه دمپر، حالت امن که همان موقعیت بسته دمپر است ایجاد گردد. مکانیزم دوم ترمال سوئیچ(Thermal Switch) است که روی کانال نصب شده و در صورت افزایش دما به 72 درجه سانتیگراد به صورت مستقل از تابلو کنترل، دمپر را به موقعیت بسته برمی گرداند و شرایط امن و ایزوله کردن محیط در برابر حریق را برقرار می‌کند.
اما اسموک دمپر برای هدایت محصولات حریق و دود از زون دچار حریق استفاده می شود و در این شرایط در موقعیت باز قرار می گیرد. به همین علت مکانیزم های مورد استفاده در فایر دمپر که به بسته شدن دمپر منجر می شود (فنر برگشت) در این نوع محرک استفاده نشده است. بنابراین در سامانه تخلیه دود پارکینگ و سیستم اگزاست پارکینگ که هدف تخلیه دود و محصولات حریق می باشد بکارگیری دمپرهای نوع اسموک مناسب خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *